Kun tyttäreni oli murrosiässä, ajattelin usein, kuinka kamalaa olisi, jos minä itse potisin samaan aikaan vaihdevuosia. Se OLISI  ollut kamalaa. Nyt vaihdevuodet taitavat olla ainakin biologisen kellon mukaan aika lailla lähellä - ja nuorempi lapseni lähestyy hyvää vauhtia murrosikää! Onnekseni hän on poika; tyttäreni kanssa kokemat taistelut eivät tuottaisi mitään hyvää tällä yhtälöllä.. Yhdeksi vaihdevuosien oireeksi voisin mainita jonkin asteisen siirtymisen hitaampaan tempoon. Muita oireita en vielä tunnista. Siirtyessäni hitaampaan tempoon, minulle jää enemmän aikaa pohtia ja märehtiä (hyi, mikä sana, mutta totta!) kaikkea, mikä kuuluu elämäni piiriin.

Olenkin miettinyt, mistä termi 'vaihdevuodet' oikein tulee. Sen kummemmin asiaan faktatietoa hakematta olen tullut siihen tulokseen, että tämä on jonkinlaista vaihteen vaihtamista. Toiset villiintyy lähestyessään viittäkymmentä, minä huomaan hidastavani tahtia. Ehkä olen mennyt tarpeeksi lujaa tähän saakka. Mitä enemmän noita vaihteita pohdin, sitä enemmän löydän vaihteita, jotka elämässäni ovat vaihtamista vailla. Jotku niistä tulevat luontevaa reittiä, joitain taas olen mielessäni kerennyt pohtia useita vuosia ja huomaan nyt vaativani itseltäni muutosta. Pelottavaa, mutta ilmeisen välttämätöntä käydä kaikkea tätä läpi päässäni ja sydämessäni . Että jos ajattelin selviäväni viidenkympin rajapyykistä ilman kriisiä, niin taisin sittenkin erehtyä. Hitaasta temmosta huolimatta.

Yhteenvetona joudun siis toteamaan, että vaikka tahti ulospäin tuntuu hidastuvan, sisälläni on käynissä sellainen maratooni, että lihakset ovat pelkästä ajattelusta koko ajan maitohapoilla. Onneksi 50 vuotta täyttäneet naiset kertovat elävänsä elämänsä parasta aikaa... Minulla tuohon on kuitenkin vielä hetki matkaa niin henkisesti kuin numeroissakin!

Näin siis kolistelen täällä vaihteita vaihdellen. Itselleni tulen tätä vauhtia olemaan aika rasittavaa seuraa, mutta yritän muistaa, mistä tämä kaikki juontuu, jotta vaihdot sujuisivat maltillisesti. Täytynee muistaa, että vaihteita vaihdellessa ja vauhdin samalla vaihtuessa mukana tulee usein itseni lisäksi muitakin, jotka eivät välttämättä ole samaa mieltä vaihtelun tarpeesta. Lopuksi täytyy vielä makustella sanaa 'menopaussi', joka sekin liittynee tähän elämän vaiheeseen. Liittyneeköhän se tuohon hidastamiseen?

Tänään sain äitienpäivän kunniaksi kortin, jonka runo kertoi, kuinka tärkeä olen rakkaalle pojalleni. Ihana tyttäreni tulee käymään päivällä ja aikoi tuoda tullessaan lemppariherkkua: itse leipomiaan suklaamuffinseja! Olen onnellinen äiti ja keskityn tänään nauttimaan valitsemistani vaihteista täysin siemauksin! :)